چاپ کردن این صفحه

5 نکته برای ایجاد یک گروه واقعا کارآمد

تیم ها همواره یک عنصر ضروری کسب و کار های موفق بوده و هستند. اما ساختن یک تیم خوب خود به خود رخ نمیدهد. ساختن یک تیم عالی نیازمند تلاش و زمانبندی برای ساختاردهی آن میباشد و همچنین سخت تر از ساختن یک گروه خوب ، خوب نگاه داشتن یک گروه است.


رهبران هوشمند میدانند که برای اینکه تیم های خود به بهترین شکل کار کنند آنها باید با دقت به شناسایی مهارت ها و تخصص های کارکنان خود بپردازند و وظایفی را به آنها محول کنند که با مهارت آنها متناسب باشد.بدین صورت افرادی در هنگام تشکیل یک گروه کنار یکدیگر قرار میگیرند که بیشترین هماهنگی را باهم دارند و به خوبی کنار هم کار میکنند. تلاش های مشترک اعضای یک تیم نه تنها موجب تولید نتایج برتر میشود بلکه حس همبستگی و روحیه کار تیمی را در سازمان افزایش میدهد.
در این مقاله به شما 5نکته کلیدی را که برای تشکیل یک تیم کارآمد برای یک وظیفه مشخص باید در نظر بگیرید را کوتاه شرح میدهیم.

1) رسمیت شناختن قدرت کار گروهی

5 steps creating really effective teams 6قبل از هر کاری شما باید قدرت تیم خود را شناسایی کنید و بفهمید که چگونه میتوان به بهترین شکل از آن بهره برد. هدف خود را مد نظر قرار داده ودرباره وظایفی که برای رسیدن به هدف مورد نیاز است تفکر کنید. در حین اینکه به کارکنان خود فکر میکنید وظایف و مهارت هایشان را با هم انطباق دهید اما روحیات و شخصیت افراد برای تکمیل گروه را هیچوقت فراموش نکنید. یک پروژه تیمی موفق نیاز به افرادی هوشمند و با توانایی بالا خواهد داشت اما قدرت واقعی تیم از همبستگی و تمرکز مشترک برای دستیابی به هدف اصلی حاصل میشود.

2) انتخاب افراد مناسب

5 steps creating really effective teams 2
برای تشکیل یک تیم واقعا کارآمد ، باید افراد صحیحی را برای انجام کار انتخاب نمایید ، سعی کنید از کارمندان و بخش‌هایی در سازمان یا شرکت استفاده کنید که تجربیات، دیدگاه‌ها و توانایی‌های متنوعی را با خود به پروژه وارد کنند. سعی کنید افرادی را در تیم‌تان قرار دهید که موجب ایجاد یک چشم‌انداز وسیع از پروژه‌ی مورد نظر شوند.

3) اخیارات افراد

5 steps creating really effective teams 4
پس ازتشکیل گروه و شرح انتظارات خود ، اختیارات و دسترسی‌های لازم برای به انجام رساندن پروژه را به افراد محول کنید. افراد کوشا، پر انرژی و خلاق در صورتی که آزادی عمل نداشته، به ابزارهای مورد نیاز خود دسترسی نداشته یا قادر به تحت کنترل گرفتن منابع مورد نیاز نباشند بسیار سریع انگیزه‌ی خود را از دست خواهند داد. هنگامی که خط مشی و دستورالعمل‌های کلی خود را مشخص نمودید باید مطمئن شوید اعضای تیم به آنچه برای انجام کارشان نیاز دارند دسترسی کامل داشته باشند. از تعیین تکلیف برای اعضای تیم و گفتن اینکه چه کار کنند و چگونه کار نکنند کاملا خودداری کنید. به جای این عمل، با آن‌ها کار کرده و با کمک آن‌ها به تبیین اهداف پرداخته، موانع را برچینید، دسترسی‌های مورد نیاز را اعطا کرده و در نهایت پشتیبانی لازم را برای دستیابی به هدف، برای تیم خود فراهم سازید.

4) پیشرفت‌ها را ببینید

5 steps creating really effective teams 5
در دنیای واقعی شما مجبور به نظارت و تایید صحت عملکرد تیم بوده و ملزم هستید در مسیر صحیح قرار داشتن را تشخیص دهید. در صورت نیاز انجمنی ایجاد کنید تا شما و اعضای تیم بتوانید به اشتراک‌گذاری نگرانی‌ها، موفقیت‌ها و وضعیت پروژه با یکدیگر بر اساس دوره‌های زمانی از پیش تعیین شده بپردازید. در صورت ضرورت، ممکن است متوجه شوید که نیاز به تعیین یک رهبر برای تیم حس می‌شود یا حتی نیاز شود که به بازتعریف پروژه و تقسیم مجدد وظایف بپردازید. تا جای ممکن سعی کنید اجازه دهید خود اعضای تیم از پس چالش‌ها برآمده و در مسائل آن‌ها دخالت نکنید. زمانی که یک تیم با تکیه بر خود به شناسایی، حل کردن و گذر از مشکلات و موانع دست پیدا می‌کند، اعضای آن بیش از پیش به یکدیگر نزدیک میشوند و این موفقیت موجب اعتماد به نفس و همراهی بیشتر افراد خواهد شد.

5) پیروزی و موفقیت خود را جشن بگیرید

5 steps creating really effective teams 3زمانی که تیم شما به اهداف خود دست می‌یابد یا حتی از آن فراتر می‌رود، حتما این پیروزی را قدر بدانید و بخاطر آن جشن بگیرید. حداقل یک جلسه‌ی با حضور اعضای تیم برگزار کرده و ضمن تشکر از تیم ، به اثر مثبتی که کار آن‌ها بر روی شرکت یا مشتریان خواهد گذاشت بپردازید. نتیجه‌ی مهم و نهایی برای تیمی که عملکرد خوب داشته، رفاقت و نزدیکی اعضا خواهد بود. موفقیت تیم، اثرات مثبت مضاعف خود را به همراه خواهد داشت و هرچه مسئولیت‌های بیشتری به این تیم محول شود، برای خود آن و نیز کل سازمان نتیجه‌های بهتری در پی خواهد داشت.
کار تیمی به خودی خود بسیار دشوار است و مسائلی نظیر تفاوت‌های فردی، مشکلات میان فردی، سطوح وفادارای و تعهد و هزاران مساله‌ی دیگر می‌تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. اما در این میان همیشه یک مدیر موفق باید بتواند تناقض‌ها را به حداقل رسانده و گروه را روی مسیر پیشرفت نگاه دارد. تک تک ما در طول زندگی بارها مجبور به انجام کار تیمی خواهیم شد؛ پس باید به خاطر داشت که تقویت مهارت‌ها و تحمل فعالیت گروهی می‌تواند اثرات مثبتی برای زندگی شخصی و اجتماعی ما به همراه داشته باشد.

 

 

اطلاعات تکميلي